انبار و اهمیت آن

انبار و اهمیت آن

در دنیای امروز انبار و خدمات مبتنی بر آن نقش غیر قابل انکاری در خدمت به سازمان ها و صنایع مختلف ایفا می نماید. نیاز به سهولت دسترسی به بخشهای مختلف کالاها و خدمات، و سازماندهی نمودن سیستم های قفسه بندی انبار و نگهداری کالاها در راستای ایجاد فرآیندها در صنایع و سازمان ها ایجاد نموده است.

نکات کلیدی انبار

انتخاب نوع قفسه بندی انبار:

وقتی صحبت از انبار می شود، قفسه بندی نیز به عنوان شاخص ترین موضوع و عضوی جدا نشدنی از این مبحث یاد می شود.

تحلیل های مختلف این مطلب را روشن می نماید که انتخاب مناسب نوع قفسه بندی در فضاهای مورد نیاز مسائل و مشکلات بسیار زیادی را در سیستم های انبارش مرتفع نموده است.

نوع قفسه بندی

جهت آشنایی بهتر با انتخاب نوع قفسه بندی به قسمت محصولات و مقالات شرکت قفسه سازان جهان دژ مراجعه فرمایید:

سیستم های قفسه بندی ثابت:

انبار

  • پالت راک
  • راک کفپوشدار سنگین (بالکی راک)
  • کفپوشدار سبک (لانگ اسپن)
  • مشبک پیچ و مهره ای
  • درایوین (خودراهرو)
  • کانتی لور (بازویی)
  • فروشگاهی (سوپر مارکتی)

سیستم های قفسه بندی متحرک:

بایگانی متحرک

قفسه بایگانی متحرک

سازه های فلزی پیش ساخته:

 
  • بالکن بندی قفسه راک

بالکن بندی

  • نیم طبقه مزنین

قفسه مزنین

  • پالت ابزار پلاستیکی

پالت ابزار پلاستیکی یا همان جعبه ابزار پلاستیکی وسیله ای مهم و کاربردی است جهت نگهداری ابزار و تجهیزات کوچک و متوسط که معمولا در انبار و فروشگاه و حتی در انباری منازل استفاده می شود.

سیستم های انبار:

یک سیستم انبار منظم و برنامه ریزی شده از لحاظ بهره وری در زمان و هزینه می تواند کمک زیادی به مجموعه ها جهت ساماندهی امور انجام بخشد.

یکی از مولفه های مهم در سیستم ها، تعمير و نگهداري ماشین‌ آلات و استفاده بهینه از آنهاست که نقش مهمي را در گردش کالاهای موجود ايفا می نمايد، بطوريكه نقش آن در همه بخش های تجارت نیز غیرقابل‌انکار است.

عوامل مختلف در سازماندهی انبار:

به دلیل اینکه ارزش ريالي موجودی‌های انبارش کالا و مواد در صنايع گوناگون، متفاوت است و عوامل مختلفي در ميزان نگهداري موجودي واحدهاي صنعتي یا تجاري مؤثرند. مانند روش توليد ، دوره توليد ، ميزان به‌کارگیری ماشین‌آلات ، نوع محصول ساخته‌شده ، بازار مصرف ، نوع مواد اوليه مورداحتیاج ، نوسانات ارزي و قيمت در بازارهاي جهاني ، وضعيت واحد صنعتي در كل صنعت كشور و جهان و سایر موارد، سیستم‌های تداركات و سفارش‌ واحدهاي توليدی مبتنی بر این پارامترها نیز در سازماندهی و تشکیل انبار تاثیرگذار هستند.

دلایل اهمیت انبار:

شایان ذکر است که انبار به دلايل متفاوتي براي سازمان ها و مراكز تجاري –صنعتي از اهميت خاصي برخوردار می‌باشد كه اهم آن‌ها عبارت‌اند از:

1. ارزش بالاي سرمايه در گردش شركت كه به‌صورت كالا نگهداري می‌شود . مثل مواد اولیه یا محصول تولیدی و یا محصول نهایی.

2. ارتباط مداوم و تنگاتنگ بخش انبار با بخش‌هایی نظير توليد يا تعمير و نگهداري و وقفه در توليد به علت تامین و نگهداری کالاها.

3. ارتباط نزديك با بخش برنامه‌ریزی مواد بايد به نحوي باشد كه ضربه‌های حاصله در اثر كمبود محصول يا مواد را خنثي كند و حكم ضربه‌گیر را در زمان داشته باشد .
انبارها را از دو جهت می‌توان موردبررسی قرارداد : يكي ازلحاظ فيزيكي نظير محل، نوع قفسه‌ صنعتی، محل کالاها، نور، ايمني، وسايل حفاظت كالاها و وسايل حمل‌ونقل و موارد ديگر سيستم اطلاعاتي انبار كه به طرح و گردش فرم‌ها، به‌نحوی‌که اطلاعات به بخش‌های مختلف كارخانه يا مؤسسه به‌موقع و به مقدار لازم برسد و به کنترل‌های لازم در رابطه با كالاها بحث می‌نماید.

اهداف و کاربرد انبارها:

هدف از تشكيل و ايجاد انبارها ، تأمین و نگهداري كالاهاي موردنیاز سازمان در زمان مناسب و انبارداری نيز برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگي، هدايت و كنترل عمليات است.

در یک نگاه کلی می توان ضعف و قوت یک سازمان را در سیستم انبار آن سازمان بررسی و تحلیل نمود، چرا که به تعبیر بسیاری از کارشناسان این فضا قلب تپنده سازمانها و شرکت ها هستند.

ثبت نظر و دیدگاه:

خواهشمندیم در جهت بهبود کیفیت مقالات، شما عزیزان نظرات، دیدگاه ها و سوالات خود را در مورد اهمیت انبار و قفسه بندی، از طریق فرم زیر ارسال فرمایید تا رسیدگی و پاسخ داده شود.

منبع: https://jahandozh.com

4 دیدگاه برای “انبار و اهمیت آن

  1. محمد گفته:

    درود بر شما
    ممنون از مطلب مفیدتون در مورد انبار و قفسه بندی انبار.
    خیلی به من کمک کرد.

    • قفسه سازان جهان دژ گفته:

      سلام و ارادت
      ممنون از شما بابت حسن نظرتان
      خواهشمندیم جهت ارائه هر چه بهتر مطالب در مورد قفسه بندی و انبار نظرات و پیشنهادات خود را منعکس فرمایید.

  2. reza.ghasemloo1356 گفته:

    سلام و درود
    ما در حال ساخت سوله هستیم و حدود 50 درصد سوله را به انبار اختصاص خواهیم داد.
    زمینه کاری ما تولید قطعات خودرویی است.
    لطفا راهنمایی فرمایید چه اصولی را در ساخت سوله و فضای انبار رعایت کنیم؟

    • قفسه سازان جهان دژ گفته:

      با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و مجموعه محترم
      اصل اول در سیستم انبار پیش بینی گردش کالاهای ورودی و خروجی انبار است. به این معنی که کالاهای انبارش از کجا و به کجا بهترین دسترسی را دارند. مشخص نمودن نوع گردش کالاها و فضای مربوط به انبار را در اولویت قرار دهید.
      موضوع بعدی اینکه به نسبت نوع کالاهای قابل انبارش، قفسه بندی مناسب صورت گیرد. یعنی اگر اقلام به صورت دستی بارگذاری می شوند از قفسه های متناسب خود و اگر به صورت ماشینی توسط دستگاه بارگذاری می شوند، از قفسه های مناسب خود استفاده نمائید.
      موضوع مهم بعدی اینکه هر چقدر ارتفاع سوله و یا سالن بیشتر باشد امکان ایجاد قفسه بندی انبار بهتر خواهد بود.
      چرا که ماهیت قفسه بندی، استفاده از ارتفاع فضا برای داشتن ظرفیت بیشتر است.
      در صورت داشتن سوالات دیگر لطفا فرم درخواست مشاوره را تکمیل فرموده و یا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *