انواع قفسه بندی انبار، قفسه صنعتی، قفسه فلزی

قفسه پالت راک

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی راک کفپوشدار سنگین

قفسه راک کفپوشدار سنگین

راک کفپوشدار سبک

قفسه بندی کفپوشدار سبک

قفسه بندی مشیک

قفسه بندی مشبک

قفسه درایوین

قفسه بندی درایوین

قفسه کانتیلور

قفسه بندی بازویی (کانتیلور)

بالکن بندی پایه راک

بالکن بندی پایه راک

نیم طبقه مزنین

نیم طبقه مزنین

قفسه بندی فروشگاهی

قفسه فروشگاهی

قفسه بایگانی متحرک

قفسه بایگانی متحرک

پالت ابزار پلاستیکی

درباره قفسه سازان جهان دژ

شرکت قفسه سازان جهان دژ، به عنوان عاملیت رسمی شرکت دژپاد با بیش از 14 سال سابقه درخشان در مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای انواع قفسه بندی انبار، قفسه صنعتی، قفسه فلزی و سازه های فلزی

این شرکت فعالیت خود را در بازار های داخلی و خارجی ادامه داده و مفتخریم تلاش های شبانه روزی و مستمر کارشناسان و پرسنل این شرکت، و ارائه با کیفیت ترین محصولات (با تضمین کیفی و گارانتی مطابق جداول محاسباتی) از گذشته و اکنون به ثمر نشسته است.

ادامه...

گالری تصاویر محصولات

پالت راک

راک کفپوشدار سنگین

راک کفپوشدار سبک

مشبک پیچ و مهره‌ای

درایوین (خودراهرو)

بازویی (کانتیلور)

فروشگاهی

بایگانی متحرک

بالکن بندی راک

نیم طبقه مزنین

قفسه بندی انبار چیست؟

قفسه‌ بندی انبار به‌معنای نظم بخشیدن به اقلام در یک انبار، به نحوی که گذاشت و برداشت و چیدمان وسایل، به شکلی باشد که بتوان به‌سادگی و با کمترین زمان، وسیله موردنیاز را از بین اقلام متعدد پیدا کرد.

انواع قفسه‌ بندی انبار شامل:

قفسه بندی انبار کوچک و بزرگ، قفسه بندی انبار کارخانه و کارگاه، قفسه بندی انبار منزل، قفسه بندی انبار قطعات و مواد اولیه و یا محصول نهایی.

قفسه‌ صنعتی، شکلی دیگر از قفسه بندی انبار است که می‌تواند از یک فضای کوچک، محیطی منظم و با ظرفیت بیشتر پدید آورد. فضایی که دسترسی به هر چیزی آسان باشد.

ویژگی های قفسه صنعتی از نوع فلزی:

اجرای قفسه فلزی در انبار نه تنها ظرفیت بارگذاری در فضا را اضافه می کند، بلکه تمامی اصول ایمنی و حفاظتی که سیستم انبار نیاز دارد را نیز فراهم می کند. قفسه های صنعتی که معمولا از نوع فلزی هستند، میزان آسیب پذیری انبار را به طرز چشمگیری کاهش می دهند. به دلیل اینکه فرآیند تولید این نوع قفسه ها از فولاد و آهن است، مقاومت و تحمل بالایی در برابر فشار بارهای سنگین دارند.

دیگر ویژگی مهم قفسه فلزی، نحوه چیدمان و بارگذاری چند منظوره در انبار است. بدین صورت که کالاهای نگهداری شده مختلف در انبار را می توانید بر اساس پارامترهای مختلف و در همه جای قفسه ها سازماندهی نمایید. این عامل باعث می شود بهینه سازی فضای انبار به طور شگفت انگیزی انجام شده و میزان ذخیره سازی کالاهای انبار بیشتر شود.

قفسه های فلزی صنعتی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند، شما اگر در دوره های مختلف نیاز به تغییر ارتفاع طبقات، افزایش یا کاهش تعداد طبقات و حتی قفسه ها داشته باشید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و پیچیدگی زیادی در رابطه با مونتاژ قفسه ها نخواهید داشت.

در قفسه بندی صنعتی، سوای عوامل مربوط به قفسه‌ها، عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند. اندازه فضا، کف‌سازی، ساخت دیوارها و مسائل مختلف دیگری که همگی به کیفیت انبار مربوط می‌شوند، دارای اهمیت بالایی هستند. یکی دیگر از مسائل مهم انبارداری، لیست‌بندی و چیدمان درست کالاهای انبار است. این مسئله باید از ابتدا سنجیده برنامه‌ریزی شود تا جابه‌جایی‌های پرزحمت بعدی را به‌دنبال نداشته باشد.

اگر به دنبال قفسه بندی انبار خوب هستید، این مطلب مخصوص شماست…

منظور از قفسه بندی انبار خوب این است که شما برای ایجاد یک انبار اصولی و استاندارد، نیاز به این دارید تا آشنایی اولیه با محصولات قفسه بندی داشته باشید. چرا که واژه قفسه بندی با موضوع انبار عجین شده است و لازمه این آشنایی، مطالعه مطلب زیر در مورد جزئیات انواع قفسه بندی انبار، قفسه صنعتی و قفسه فلزی است.

متداول ترین محصولات قفسه فلزی و قفسه صنعتی انبار را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

قفسه بندی پالت راک  (adjustable pallet racking):

قفسه بندی پالت راک، پرکاربردترین سیستم قفسه‌ انبار، جهت بارگذاری اقلام سنگین پالت شده و دارای حجم بالا است، در پالت راک اقلام بارگذاری روی پالت‌های مسطح و یا پالت‌های دیواره دار، به‌ صورت بار یکپارچه قرار می‌گیرند و توسط لیفتراک و سایر ماشین آلات جابجایی کالا در انبار انجام می‌شود.

قفسه راک کفپوشدار سنگین  (bulk storage racking):

قفسه بندی راک کفپوشدار سنگین، به این سیستم قفسه‌ بندی انبار،  بالکی راک و یا پانل راک نیز گفته می شود، جهت نگهداری اقلام دارای حجم نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بارگذاری روی طبقات در این قفسه به شکل دستی صورت می پذیرد، و تقسیم بار بر اساس توان تحملی طبقات طراحی و ارائه می شود.

قفسه بندی کفپوشدار سبک (long span racking):

به قفسه بندی کفپوشدار سبک، لانگ اسپن یا قفسه پانل راک سبک نیز اطلاق می شود، این سیستم شباهت زیادی به بالکی راک دارد، با این تفاوت که جهت نگهداری بارهای حجیم و نیمه سنگین استفاده‌شده و تحمل بارگذاری کمتری دارد که توسط نفر جابجا می‌شوند. ویژگی این سیستم نسبت به بالکی راک غیر از سبک تر بودن و مقرون به صرفه و ارزان تر بودن لانگ اسپن است.

قفسه بندی مشبک (slotted angle shelving):

قفسه بندی مشبک یا به اصطلاح قفسه پیچ‌ و مهره ای، متداول‌ ترین و پرمصرف‌ ترین نوع قفسه‌ بندی انبار است که برای نگهداری کالاهای سبک و کم‌حجم که بارگذاری آن ها به‌ صورت دستی است استفاده می شود، این سازه متشکل از نبشی‌ های سوراخ‌دار (در ابعاد مختلف)، پانل‌ها یا کفه‌ها و پیچ‌ و مهره است و نصب بسیار آسان و سریعی دارد.

قفسه درایوین یا خودراهرو (drive-in racking):

قفسه درایوین، این محصول قفسه‌ بندی انبار دارای تونل‌هایی است که علاوه بر محل بارگذاری بارهای پالتی، مسیر تردد لیفتراک نیز هستند و راهروهای اضافی در این سیستم حذف ‌شده است، قفسه درایوین باعث می گردد تا از 75 درصد فضا به صورت مفید استفاده شود، که درصد قابل توجهی در ظرفیت پذیری انبار است. در این سیستم آخرین بار گذاشته شده، اولین بار قابل‌برداشت است (LIFO) و به‌ استثناء بازو، ریل‌ها و تعدادی از مهاربندها سایر اجزا شباهت زیادی به سیستم قفسه‌بندی پالت راک دارد.

قفسه کانتی لور یا بازویی (cantilever racking):

قفسه کانتی لور بسیار مناسب برای نگهداری بارهای سنگین، حجیم لوله‌ای، شاخه‌ای و یا رولی و ورقی که توسط لیفتراک جابجا می‌شوند طراحی ‌شده است، سیستم کانتی لور، با حداکثر ارتفاع 12 متر و ابعاد مختلف قابلیت اجرایی در مقیاس کوچک و بزرگ را داراست.

قفسه بایگانی متحرک (mobile shelving) :

به این محصول، قفسه بندی بایگانی ریلی نیز گفته می شود توسط یک راهروی متحرک امکان استفاده حداکثری از فضای موجود را فراهم می‌آورد، بیشترین موارد استفاده این نوع قفسه بندی در واحدهای مالی، بانک‌ها و مؤسسات مالی، واحدهای بایگانی با حجم مختلف، کتابخانه‌ها و سایر فضاها است. ایمنی و محفوظ بودن طبقات این سیستم باعث شده بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.

قفسه فروشگاهی (store shelving):

نام دیگر این محصول، قفسه سوپرمارکتی یا قفسه هایپری نیز نام دارد، از متداول ترین و پرمصرف ترین محصولات است که مناسب جهت فروشگاه های زنجیره ای , هایپرمارکتها و سوپر مارکت ها می باشد. این نوع قفسه بندی جهت بارگذاری اقلام سبک تا نیمه سنگین مناسب است و در انواع دیواری، یک طرفه و دو طرفه خودایستا اجرا می گردد.

بالکن بندی پایه راک (mezzanine racking):

اصطلاحاً بالکن با پایه راک نیز گفته می شود، متشکل از زیربندی سیستم راک و سطح بالکن از کفپوش مسطح و یا پانل پله شیاردار است، جهت استفاده حداکثری از ارتفاع فضا، با امکان ایجاد بالکن و یا نیم‌طبقه در مکان های مختلف کاربرد دارد.

نیم طبقه مزنین  (mezzanine floor):

نیم طبقه مزنین،سازه فلزی پیش ساخته ای است که به آن بالکن مزنین هم گفته می شود، بسیار مستحکم و مقاوم جهت استفاده مفید از ارتفاع فضا و سالن های موجود، که ساخت فضاهای طبقاتی را میسر می سازد. سطح بالکن مزنین متشکل از کفپوش مسطح و یا پانل پله شیاردار است.

پالت ابزار پلاستیکی

علاوه بر موارد فوق می توانید با استفاده از پالت ابزار پلاستیکی در سیستم انبار، چه دارای قفسه و یا بدون داشتن قفسه باشد استفاده نمایید.
این ابراز کمک زیادی به نظم دهی و ساماندهی انبارهایی که دارای اقلام ریز و متنوع هستند خواهد نمود.

مزایای قفسه بندی انبار:

قفسه صنعتی از نوع قفسه فلزی، مزیت‌های بسیار دارد که به چند مورد آن می پردازیم. مزیت اصلی قفسه صنعتی نظم بخشیدن به کالاها و تجهیزات موجود است. نگهداری کالاها و محصولات در فضایی بالاتر از سطح زمین، و در نتیجه حفظ آنها از رطوبت و پوسیدگی، بهترین بهره‌گیری از فضاهای کوچک، و با چیدمان درست وسایل و نظم دادن به آنها. مزیت دیگر‌ قفسه فلزی انبار، دسترسی آسان به همه اقلام موجود، دسته‌بندی کالاها و تجهیزات است. و البته حفاظت از کالاهای شکننده و آسیب‌پذیر مانند ظروف شکستنی، ابزار الکترونیکی و موارد مشابه.

منظم شدن سطح انبار، سرعت بخشیدن به حرکت دستگاه ها و افراد، افزایش بهره‌وری انبار. جلوگیری از ریزش کالاها بر اثر قرار گرفتن بر روی یکدیگر، از مزایای دیگر قفسه‌ صنعتی است. اجرای قفسه فلزی در انبار باعث افزایش بازدهی و دسترسی کالاها در زودترین زمان ممکن خواهد شد.

نکات مهم در اجرای قفسه بندی انبار:

برای اجرای قفسه‌ بندی انبار از نوع قفسه صنعتی و قفسه فلزی ضروری است به نکات زیر توجه داشته باشید:

ابعاد فضای انبار و اندازه قفسه‌های صنعتی:

گام نخست قفسه‌ بندی یک انبار در قالب قفسه صنعتی، سنجش ابعاد فضای موردنظر (طول، عرض و ارتفاع) و تصمیم‌گیری برای نوع و اندازه قفسه فلزی است. انبارهای دارای ابعاد بزرگ‌تر امکان اجرای قفسه‌های بزرگ‌تر و وسیع‌تر را دارند.

حجم و وزن محصولات و اقلام انبارش (ابزار،کارتن، پالت، لوله، بسته بندی، بایگانی و سایر)، دیگر عامل تعیین ابعاد قفسه‌ صنعتی انبار است. برای اقلام کوچک‌ از قفسه‌هایی با ابعاد کمتر، و برای کالاهای بزرگ‌تر، از ابعاد بزرگتر استفاده می گردد.

 انتخاب نوع قفسه فلزی با توجه به وزن کالا و جنس قفسه‌ها:

وزن کالاها و تجهیزات انبار در جهت انتخاب نوع قفسه فلزی تاثیرگذار است. انتخاب نوع سیستم، بر مبنای وزن کالا و تجهیزات (مانند اقلام سبک و بسته های کوچک، و اقلام سنگین و یا پالت) صورت می گیرد.

انتخاب مقاطع قفسه‌ فلزی رابطه مستقیم با اندازه و وزن کالاهای انبار دارد. قفسه‌ ها مطابق جداول تحملی و بر اساس استحکام آن، توسط کارشناسان سیستم قفسه انبار طراحی و اجرا می گردد.

جدول موارد استفاده از سیستم های قفسه بندی (بارگذاری دستی)

سیستم قفسه بندیمحدوده تحمل وزنیموارد استفاده
مشبک پیچ و مهره ای سبکتا 100 کیلوگرمانبار قطعات و انباری خانگی
مشبک پیچ و مهره ای سنگینتا 300 کیلوگرمانبار اقلام نیمه سنگین و کم حجم
قفسه مشبک / قفسه بایگانی متحرکتا 150 کیلوگرمقفسه بندی کتابخانه و بایگانی
قفسه فروشگاهیتا 100 کیلوگرمفروشگاه و هایپرمارکت
قفسه کفپوشدار سبک (لانگ اسپن)تا 500 کیلوگرمبارهای حجیم و لوازم سبک
قفسه راک کفپوشدار سنگین (بالکی راک)تا 1500 کیلوگرمبارهای حجیم و لوازم سنگین

جدول موارد استفاده از سیستم های قفسه بندی (بارگذاری ماشینی و لیفتراکی)

سیستم قفسه بندیمحدوده تحمل وزنیویژگی سیستم قفسه بندی
قفسه پالت راکتا 4000 کیلوگرمدسترسی نقطه ای به پالت ها
قفسه راهرو باریکتا 4000 کیلوگرمدسترسی نقطه ای به پالت ها
قفسه خودراهرو (درایوین)تا 1500 کیلوگرمایجاد حداکثری فضا در انبار (تا حدود 70 درصد از فضای موجود)
قفسه بازویی (کانتی لور)تا 4000 کیلوگرممخصوص بارهای شاخه ای و رولی

جابه‌جایی کالاها در انبار:

روش جابه‌جایی کالاها در انبار، مشخص کننده نوع سیستم قفسه صنعتی است. برای مثال اقلام پالت شده در انبار که توسط لیفتراک و سایر دستگاه ها بارگذاری می شوند به قفسه فلزی مختص خود(مانند پالت راک و درایوین)، و اقلام بسته بندی شده بارگذاری توسط نیروی انسانی، به قفسه فلزی دیگر (مثل مشبک و بالکی راک و یا لانگ اسپن) نیاز دارند.

بودجه قفسه بندی صنعتی:

مقدار بودجه‌ای که برای طراحی انبار در نظر گرفته شده عامل مهمی است. هر چقدر بودجه لحاظ شده بیشتر باشد، قدرت انتخاب بیشتری برای انتخاب نوع قفسه فلزی خواهید داشت. تعیین قیمت قفسه ها بر اساس عواملی مانند ابعاد قفسه ها، تعداد طبقات، توان تحملی سیستم قفسه بندی، رنگ قطعات و نوع اتصالات قفسه بندی انجام می شود.

ایمنی قفسه‌بندی در انبار:

قفسه‌ بندی اصولی و نصب استاندارد قفسه‌ صنعتی عامل مهمی جهت ایمنی تجهیزات انبار و کارکنان است که متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که از سوی مدیران انبار ها نادیده گرفته می شود. نصب غیر استاندارد قفسه‌ فلزی، در درجه اول سلامت و امنیت کارکنان را به خطر می‌اندازد و در وحله بعدی خسارت‌های فراوان مالی را به‌دنبال خواهد داشت.

اصطلاحات قفسه بندی و انبار به انگلیسی

فارسیEnglishفارسیEnglishفارسیEnglish
قفسهShelfقفسه پالت راک دو عمقDouble-Deep Pallet Rackingستون‌ راکRack Column
قفسه بندیShelvingقفسه راک متحرکMobile rackingکفی ستونBase Plate
انبارStore - Warehouseقفسه راهرو باریکNarrow Aisle Pallet Rackingصفحه تراز (پلیت)Leveller
قفسه بندی انبارWarehouse shelvingقفسه راک کفپوشدار سنگینBulk storage rackingمهاربند های افقی و موربHorizontal and Diagonal Bracing
قفسه فلزیMetal shelvingقفسه کفپوشدار سبکLong span rackingبازوBeam
قفسه صنعتیIndustrial shelvingقفسه خودراهروDrive-in rackingبازوی رولفرمRoll-Formed Boxed Beam
نصب قفسهInstall shelvingشاتل درایوینShuttle Drive - In Systemبازوی قوطیSquare Tubes Beam
قیمت قفسهShelving pricesقفسه بازوییCantilever rackingرابط‌ بین قابFrame Spacer
ظرفیت بارگذاریLoad capacityقفسه مشبک فلزیSlotted angle shelvingقفل بازوSafety Lock
ابعاد قفسهShelf dimensionsقفسه فروشگاهیStore shelvingکفپوشShelf Panel
کاربردهای قفسه بندیShelving applicationsقفسه بایگانیMobile shelvingنبشیSlot
قطعات و لوازم قفسهShelf parts and accessoriesبالکن بندی راکMezzanine rackingپانل مشبکShelves
ارتفاع قفسهShelf heightنیم طبقه مزنینMezzanine floorکفپوش مشبکWider shelf
جدول تحملTolerances tableپالت فلزیMetal palletپانل پلهOpen steel plank
راهنمای عمومی استفاده از قفسه بندیGeneral guide to using shelvingپالت تختFlat palletگوشه (زاویه)Corner Paltes:
حداکثر ظرفیت ذخیره سازیMaximized storage capacityباکس پالتBox palletپیچScrew
نمای شماتیک قفسهSchematic view of the shelfپالت بشکهDrum palletمهرهScrew nut
ظرفیت پالت در عمقPallet capacity in depthپالت درایوینDrive-in palletبازوی شیبدار درایوینBeam rail
ارتفاع طبقاتLevels heightپالت پروفیلیProfilled Palletمحافظ بازوی شیبدارArm Protector
پین اتصالpinپالت لاستیکTire palletریل بارگذاریRail
طول و عرض و ارتفاعLength, width and heightپالت ابزار پلاستیکیPlastic toolboxاستاپ ریلPallet stopper
قفسه پالت راکAdjustable pallet rackingقاب راکRack frameبازوی مهار سقفTop Tie
بازوی کانتی لورBracket armsپایه کانتی لورBaseستون کانتی لورUpright

برخی از مشتریان جهان دژ