در انبار به چه موضوعاتی باید توجه نمایید!

انبار

عنوان انبار در اقتصاد سازمان ها و شرکت ها اهمیت بالایی دارد، امروزه با توجه به افزایش قیمت زمین و به طبع آن محدودیت در گسترش فضا، دیگر شما نمی‌توانید مجموعه ای را بیابید که مجهز به قفسه‌ بندی انبار نباشد.

قفسه انبار

زیرا درصد قابل توجهی از دارائی‌های سازمان‌ها در انبار آن‌ها انباشته‌ شده است.

ایجاد و پیاده سازی فرآیندی به نام انبار:

اداره انبارها دچار چالش های زیاد و پرهزینه است و با توجه به در اختیار داشتن مقدار فضای کم و کوچک که برای سازمان‌دهی و ترتیب دادن وجود دارد، قفسه‌ انبار و نظم دهی به اجسام و کالاهای قابل انبارش بسیار مهم است.
سازمان ها درصدد هستند تا بهترین روش را که متضمن حداقل هزینه باشد را معین نمایند و در این راستا از سیستم های نگهداری و قفسه‌ بندی مواد و کالا، بهره‌ای شایان ببرند.
نکات کلیدی انبار
در این بین انتخاب قفسه‌ بندی متناسب با مکان و اقلامی که قرار است بر روی قفسه‌ قرار گیرد با توجه به تناسب مکان و فضا نیاز به مشاوره با متخصصین این فن را ایجاب می‌نماید.
چراکه زمان و هزینه و شرایط نگهداری از عناصر اصلی تصمیم‌گیری به شمار می‌رود.
با پیشرفت سیستم های قفسه‌ صنعتی و نگهداری کالا تحولی در صنعت قفسه‌ بندی ایجاد شده که نیاز مجموعه‌ها و سازمان‌ها را کار گشا است.

نکات مهم در طراحی:

  • در قفسه‌ بندی انبار، بهتر است اقلامی که استفاده متعدد دارد و یا حجیم و سنگین هستند در طبقات پایین‌تر چیده شوند.
  • از حداکثر ارتفاع استفاده به عمل آید.
  • قابلیت در دسترس بودن به همه مواد و کالا وجود داشته باشد.
  • حداکثر استفاده از نیروی انسانی موجود و امکانات جهت جابجایی مواد و کالا به عمل آید.
  • نوع قفسه‌ بندی انبار باید متناسب با شرایط انبار مانند وضع طبیعی هوا، درجه حرارت و برودت و بر اساس طبیعت اجناس و نوع کالا که در آن‌ها قرار داده می‌شود.
  • مانند ابعاد و وزن و نحوه بارگذاری مانند مکانیزه، لیفتراک، پالت تراک باشد تا سبب کندی در تحویل اجناس نگردد و همچنین محل عبور و مرور برای کارکنان هموار باشد.

نکات مهم از لحاظ حفاظتی:

  • در انبارها باید مسائل ایمنی رعایت شده باشد و کارکنان آموزش‌های لازم را دیده باشند تا در هنگام بروز خطر بتوانند از وسایلی مانند انواع کپسول‌های اطفای حریق و تجهیزاتی از قبیل لوله‌ کشی آب با فشار قوی استفاده کنند.
  • کالا و مواد در انبار باید طوری روی‌هم چیدمان شوند که در اثر ارتفاع زیاد سقوط نکرده و زیان‌های مالی و خطرات جانی دربر نداشته باشند.
  • برای چیدمان و یا جابجایی کالا و مواد می‌بایست از وسایل موردنیاز استفاده کرد، استفاده از لیفتراک عمدتاً باید با وجود پالت در زیر اقلام استفاده شود.
  • بهترین روش این است که کالا و مواد قرارگرفته در طبقات بالاتر از اقلام سبک‌تر انتخاب‌شده باشند و وسیله جابجایی موردد استفاده با توجه به شرایط طبقات قفسه‌ بندی انبار استفاده گردد.

نکات مهم در تجهیز انبار:

عواملی که برای تعیین محل قرار دادن کالا در انبار مؤثر است امکانات و تجهیزات موجود است.
این تجهیزات شامل وسایل حمل‌ و نقل داخل انبار از قبیل لیفتراک، جک پالت و یا جرثقیل بوده و وسایل موردنیاز برای نگهداری کالا از قبیل انواع پالت و انواع قفسه می‌باشند.
جهت ارائه مشاوره در خصوص سیستم های قفسه بندی انبار تماس بگیرید.

ثبت نظر و دیدگاه:

خواهشمندیم در جهت بهبود کیفیت مقالات، شما عزیزان نظرات، دیدگاه ها و سوالات خود را در مورد نکات مهم انبار، از طریق فرم زیر ارسال فرمایید تا رسیدگی و پاسخ داده شود.

2 دیدگاه برای “در انبار به چه موضوعاتی باید توجه نمایید!

  1. m.mohammadzadeh135967 گفته:

    سلام خدمت عزیزان شرکت جهان دژ
    من میخوام برای انبار موجودم سیستم ورود و خروج و نظام انبارداری تعیین کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید چه کار کنم؟

    • قفسه سازان جهان دژ گفته:

      سلام
      شما برای ایجاد سیستم انبار نیاز به چند عامل دارید.
      اول اینکه باید نظم و ساماندهی انبار رعایت شده باشد (برای دسترسی اصولی به کالاهای انبار) که قطعا نیاز به سیستم قفسه بندی انبار دارید.
      دوم اینکه شما نیاز به نرم افزارهای انبارداری و سیستم کاردکس ورود و خروج دارید. (جهت کنترل تراکنش های اقلام انبار)
      موضوع بعدی این است که پرسنل انبار شما آگاهی از سیستم سخت افزاری و نرم افزاری انبار داشته باشند.
      در بحث سخت افزاری انبار، آگاهی از نحوه چیدمان، ورود و خروج، استفاده از دستگاه های جابجایی کالا و رعایت اصول انبارداری خیلی مهم است.
      مبحث نرم افزاری نیز آگاهی از سیستم های انبارداری و آموزش پرسنل جهت رعایت فرآیند ورود و خروج کالا مطابق نرم افزار می بایست رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *